Friday, 9 November 2012

JANGAN.....

- JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat~

- JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan, Nanti rezeki kita dikongsi syaitan~

-JANGAN tambah perhiasan di badan kerana Allah sudah jadikan Manusia Makhluk yang paling Sempurna~

- JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan,Takut-takut kita mati dalam perjalanan~

- JANGAN p
akai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan, Makruh dan mewarisi kepapaan~

- JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan, Nanti hati kita gelap diselaputi dosa~

- JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa~

- JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah~

- JANGAN mengumpat sesama rakan taulan, Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia~

- JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita, Nanti Kita sombong apabila berjaya, Kalau gagal kecewa pula~

- JANGAN bakhil untuk bersedekah, Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita~

- JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

- JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.

- JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

- JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

- JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.

- dan JANGAN lupa untuk berkongsi, demi manfaat semua, insyaAllah~

p/s : wallahua'lam, wassalam~

Friday, 12 October 2012

.......

Adam itu. Kalau ada perempuan yang tidak balas salamnya, dikata sombong.
Adam itu. Kalau ada perempuan yang diam bila ditanya, dikata berlagak.

Adam itu. Kalau ada perempuan yang tidak senyum kepadanya, dikata poyo.
Adam itu. Kalau tidak ada perempuan yang membalas mesejnya, dikata kerek.


Adam. Perempuan bagaimana yang engkau mahu jadikan calon isteri?
Perempuan yang dengan senang hati memberi salam kepada semua lelakikah?
Perempuan yang banyak bicaranya dengan melunakkan suaranyakah?
Perempuan yang murah senyum dan tawanya untuk semua lelakikah?
Atau..
Perempuan yang sentiasa berkepit dengan telefon tidak hirau kiri kanan membalas mesejmu kah?
Ini kah calon mu wahai Adam?

Ketahui ini wahai Adam,
Sungguhnya, perempuan itu manja.
Suka dibelai. Suka dikasih.
Namun, Adam.
Tahu apa erti batas pergaulan?
Jangan sewenang-wenangnya kau panggil perempuan itu sombong, berlagak, poyo dan kerek.

Kerana,
Bahawa perempuan itu menjaga aib kamu.
Bahawa perempuan itu membantu kamu.
Menghindar dari dosa.
Menjauh dari kehinaan.
Kerana perempuan itu fitnah dunia.
Perempuan itu fitnah bagi kamu.

Adam,
Perempuan ini insan yang lemah.
Jangan kau cemar imannya.
Jangan kau rosakkan mujahadahnya.
Jangan kau kotori kasih dan cintanya pada Ilahi.
Kerana perempuan itu sedang berperang melawan nafsunya.
Kerana perempuan itu sedang sedaya upaya menahan dirinya.
Adam,
Andai kau kasih dan sayang pada perempuan.
Andai kau mahu membela nasib perempuan-perempuan di luar sana.
Andai kau mahu perempuan seperti itu menjadi suri dalam taman hati.
Ibu kepada bakal pejuang agama.
Doa buat mereka.
Doa buat dirimu.
Agar ada redha Allah dalam setiap amalanmu dan perempuan itu.

Kerana Adam adalah pembela Hawa...

Tuesday, 9 October 2012

penyesalan tiada akhirnya..

Orang yang pernah couple kemudian end-up berkahwin dengan orang lain, jauh di sudut hatinya akan rasa MENYESAL;

- Menyesal kerana cinta pertamanya telah diberikan pada orang yang salah. Pasangannya yang halal kini mendapat cinta second hand yang direcycle kembali nampak seperti baru. Tetapi tidak se-fresh cinta pertama dulu yang menggamit seribu kenangan.

- Menyesal kerana tidak adil pada pasangannya kerana memberi hati yang ada kesan parut luka lama.

- Menyesal kerana telah memberikan sepenuh hati pada orang yang salah, sedangkan awal-awal lagi sepatutnya disimpan pada orang yang betul.

- Menyesal kerana cinta dalam hati tidak sebening air mata air, tidak sepure, tidak se-excited, tidak seperti cinta yang pernah diberikan dulu-dulu.

Namun, beza paling besar yang dirasakan setelah berkahwin adalah tenangnya hati yang tidak pernah dirasakan sewaktu bercouple. Tidak perlu tipu diri sendiri mengatakan hati rasa tenang tenteram waktu couple. Tenang rekaan diri sendiri semata-mata. Bukan rasa tenang yang Allah datangkan ke dalam hati.

Jadi, adik-adik atau sesiapa sahaja yang belum pernah bercouple yang baca mesej ini, jagalah cinta pertama masing-masing untuk diserahkan pada orang yang betul dan halal lagi teristimewa. Jangan sampai menyesal di kemudian hari.

- Syabab Musafir Kasih

Sunday, 1 April 2012

:: AIR MATA HAMBA ::



Pernah tak kita MENANGIS kerana :
✿~ Takutkan Allah?
✿~ Takut dengan api neraka Allah?
✿~ Dosa kita dengan Allah?
✿~ Menangis kerana rindukan syurga Allah?
✿~ Menangis rindukan kekasih Allah (Nabi Muhammad & Para Anbiya')?
✿~ Menangis takutkan azab kubur?
✿~ Menangis kerana melanggar perintah Allah?

Berapa kali setiap kali DOA kita menangis? Berapa kali tiap kali SUJUD kita menangis? Berapa kali kita bangun SOLAT SUNAT TAUBAT dan menangis? Berapa kali kita menangis apabila BACA KISAH TENTANG API NERAKA? Berapa kali kita menangis tiap kali BERZIKIR akan kebesaran Allah? Dan berapa kali kita menangis KERANA Allah?

p/s : Menangislah, kadangkala manusia terlalu SOMBONG untuk menangis..lalu untuk apa AIR MATA DICIPTA, bukan hanya bahagia yang ada di dunia, air mata diciptakan bukan untuk dikeluarkan untuk sesuatu yang TIDAK BERMANFAAT, bukan untuk KEKASIH YANG TIDAK HALAL BUATMU tetapi hanya untuk Dia..terima kasih Allah kerana menciptakan air mata ini..♥♥

:: Sujud dan Menangislah Kerana Allah ::

Tuesday, 27 March 2012

Kelebihan Ayat Kursi...

1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi

2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu

3) Baca setelah berwudhu, Darajatmu akan dinaikkan 70 tingkat

4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam

5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan surga hanyalah kematian.

~> Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. SHARE artikel ini bermakna anda menyokong apa yang tersurat dan tersirat..=)

Friday, 2 March 2012

Entry for March!!!

Assalamualaikum.sume...lme rsenye da x update blog nie...da bersawang 6pknye...haha..besela.da dkt2 nk abis sem nie, byk la kejenye,,dgn kuiz,test,kuiz test..ngn aktviti perstauan ag la..nie yg sush kalo da aktif sagt..xmnag tgn dbuatnye...huhu..tp xpe,aiman xksh..haha
so far,bulan 2 dan pergi mnigglkan kte dgn cpt smpai x trase cptnye..and now dan msok bulan 3..
kuliah pn da hbs n stdy week da bermula..so rmai la yg mmbuat persiapn untk final exam dgn brcuti d rumah n ad jgk yg x blek umh dyeorg..=)
ok rsenye stakat nie je la kot for entry today..huhu..jmpe d entry seterusnye..
k,bye...salam..

Wednesday, 18 January 2012

Buat Duit Untuk Tahun Baru 2012.. ?

Apa khabar sahabat?


Saya nak sampaikan 2 berita gembira untuk anda hari ini..


Pertama sekali, saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru 2012. Semoga tahun ini akan akan membuatkan lebih berjaya dari tahun 2011.


Tahun baru, azam pun baru.. Sudahkan anda menetapkan azam untuk tahun 2012 ini? Kalau belum, setkan azam anda segera yer..


Baiklah sahabat..


Pernahkan anda menjana pendapatan di internet pada tahun lalu? Kalau belum, mahukah anda saya tunjukkan kaedah paling mudah nak jana RM 50 pertama anda untuk tahun 2012 ini?


Oleh itu, berita baik yang kedua ialah, saya nak maklumkan bahawa sahabat saya Affendi Hussin baru sahaja memberikan satu laporan percuma bagaimana nak buat duit RM 50 dalam 24 jam..


Ianya percuma sahaja...



nadyaekin


Saya dah pun membaca laporan percuma tersebut, dan ianya sememangnya laporan yang WAJIB dimiliki oleh sesiapa sahaja nak buat di internet..


Saya sarankan anda untuk dapatkannya di:



click here!!


Download segera sebelum ia ditutup pemberiannya..




Ikhlas,
NadyaEkin

Tuesday, 17 January 2012

Sabar

Aku tetap TERTAWA walau aku sbenarnya ingin MENANGIS..
Aku tetap TERSENYUM walau aku sebenarnya KECEWA..
Aku tetap KUAT walau aku sebenarnya SUDAH LEMAH..
Aku tetap SEMANGAT walau aku TERTEKAN oleh masalah..
dan yang terpenting
Aku tetap SABAR dan memandang segalanya baik saja
walau sebenarnya hatiku sedang MERANA kerana aku tahu Allah sentiasa disisiku..♥

Monday, 16 January 2012

Silat Cekak...=)


Salam,sume....huhu...nmpk x gmbr kt ats tu n tjuk 2???
maybe rmai yg xtaw ak msuk silat cekak....hebat x?hehe..perasan la...
sbnrnye sje je tulis pasal silat nie...just nk bgtaw korg yg ak da hbs da silat cekak untuk
buah asas je baru...haha...baru smlm dpt buah yg last...byk taw buah dye...nk taw ad bpe sume??
sumenye ad 20 buah....byk kn2??
nie antare2 nama buah nye:

>Buah Pertama
>Buah Keputusan Gayung Fatani
>Buah Keputusan Sendeng Atas
>Buah Kilas Belakang
>Buah Kilas Hadapn
>Buah Kidung Kiri
>Buah Kuntau Jatuh
>Buah Kuntau Kiri & Kuntau Kiri Gantung
>Buah Kuntau Kanan Gantung
>Buah Keputusan Silat Harimau(Hentak)
>Buah Ali Patah Atas
>Buah Ali Patah Sudah
>Buah Selendang
>Buah Gari Pasung & Gari Gunting
>Buah Paras
>Buah Keputusan Pasung Kemanga
>Buah Keputusan Terlak
>Buah Keputusan Lintau
>Buah Hempok
>Buah Luncur

Bila da hbs buah asas nie maka ak n kwn2 yg laen,sumenye ad 17 org kalo xsilap msuk pringkat jtuh la pulak...eee,xsbrnye...haha..yeke?pdhal xpn....pringkt nie  sush sket la dr asas...mesti lg letih giler...kelas silat ak slalu hari isnin n rabu mlm...n rabu nie msuk kelas jatuh da...=)
k,la..nnti pulak update...byk ag cter n tlis,tp xde mse la..n xtaw nk tulis cmne...daa~~